Ai toonde ’goed gedrag door zijn misdaden op te biechten’ en heeft herhaaldelijk beloofd alsnog belasting te betalen, aldus Xinhua. Een bedrijf van Ai, Beijing Fake Cultural Development Ltd., zou de belastingen op ’grote schaal’ hebben ontdoken en doelbewust rekeningen hebben vernietigd.

The Guardian kon een korte reactie van Weiwei te pakken krijgen. 'Ik ben weer bij mijn familie', zei hij aan de Britse krant. 'Ik ben blij en het gaat goed met mij.' Meer kon hij echter niet kwijt omdat hij maar op borgtocht vrij is. 'Ik hoop dat jullie dat begrijpen.'

Familie en aanhangers van de kunstenaar hebben deze aantijgingen altijd verworpen.
Ai, die grote bekendheid verwierf door zijn betrokkenheid bij het ontwerp van het olympische Vogelneststadion in Beijing, werd op 3 april op de luchthaven van de Chinese hoofdstad ingerekend. Hij is eveneens bekend door zijn anti-autoritaire houding, die bij de Chinese regering geregeld grote ergernis wekt.