9.5.10

BETREFT ONDERZOEK

Dag allemaal,

Ik wil hier even kort ingaan op Samira's opmerking omtrent het werkweekend dat we voorzien in het verkiezingsweekend.
Samira's vraag lijkt me niet onterecht. Het is momenteel nog wat (te) vaag. Ik was trouwens van plan om deze week terug erin te vliegen (nu mijn huis eindelijk te koop staat... en de werf begonnen is) en de komende maand al converserend/met visuele documentatie te komen tot een sterk uitgangspunt voor samenwerking.
Dus hier volgt opnieuw een aanzet:

Ons project is een onderzoeksproject. Dat wil zeggen dat we iets onderzoeken in relatie tot Ai Weiwei (tot zijn werk, tot China) middels artistiek onderzoek: een conversatie met Ai Weiwei's werk die liefst 'diepgaand' is en de gelaagdheid (formeel/maatschappelijk/politiek/lokaal/globaal) 'meeneemt'. Misschien moeten wel letterlijk deze vragen aan onze eigen maaksels stellen: wat heeft dit vormelijk, maatschappelijk, politiek, globaal, lokaal (China/Belgische context) te vertellen?

Ons project is een groepsonderzoek. Dat wil zeggen dat interactie (op verschillende vlakken) een basisconditie is. Vraag is hoe deze alle potentie van de groep aanboort om te komen tot interactie die het onderzoek in relatie tot AI Weiwei versterkt.

Ik denk dat we momenteel in een faze zitten dat we verschillende werkwijzen moeten uitproberen. (Misschien moet ik daarbij meer coachend en instructiever zijn?)

Momenteel zijn we allemaal individueel aan de slag gegaan. Ik denk dat het visueel documenteren van die verschillende pistes zeer belangrijk is en ook zeker wat zal opleveren. Ook al omdat dit meestal processen, randinformatie en relaties (op visueel niveau) blootlegt. Het geeft de groep ook meer de kans om visueel en via schrift commentaar bij elkaars werk te leveren, aan te vullen, voorstellen te doen.(maar dan altijd met de link Ai Weiwei in het achterhoofd!?) Het lijkt me zeker mogelijk om te kijken of we op metaniveau de verschillende pistes kunnen kaderen (ook dit is een vorm van maken! eentje die mij wel aanspreekt maar ze is trager omdat iedereen ook een duidelijk individuele piste uitzet)

Letterlijk samen maken is een andere piste (zoals Johan voorstelde): werk van Ai Weiwei in groep interpretatief her/nieuw/maken (daar komt het voorstel van Johan eigenlijk op neer). Het interessante is dat je dan zeer expliciet met twee polen werkt (het werk van AI Weiwei - onze keuzen en de interpretatie die meteen opduikt).
Misschien is het interessant om tijdens het werkweekend zo een drietal gezamenlijke pistes te openen waarop we ons dan met de groep concentreren. Ondertussen zouden we met ons visueel documentatiemateriaal aan de slag kunnen gaan (groepen, annoteren van fotomateriaal, aanvullen: een soort van database uitwerken).
Ik denk dat dit zeker veel zal opleveren voor ons onderzoek.

Denk hier alvast eens over na en laten we hierover discussiƫren via mail of onze blog!
Ik vraag alvast een volmacht voor mezelf en Filip en begin de zoektocht naar een lokaal.
Veel groeten,

Lieve

No comments:

Post a Comment