14.1.10

gego versus Ai



























































Ai Weiwei versus

Gertrudis Goldschmidt (Gego), Hamburg, Germany, 1912. Lived in Venezuela 1939-1994.
Sphere, 1976
97 x 88 cm
Stainless steel wire

Until Gego, sculpture in Venezuela had the purpose of creating volumes through the usage of surfaces or solid masses that demarcated space and affirmed its solidity. Gego, in turn, resorts to the less perceptible of all of men's inventions, the wire, to create forms and spaces. This is what we see in this approximation to the sphere, built with multiple geometric forms that, in the most subtle manner, not only define and enrich space but fill it with the most transparent structures.


GEGO was ook bezig met architectuur. Zij zocht naar lichte, beweeglijke structuren. Dit resulteert in beweeglijke, dynamische netwerken. Ai Weiwei gebruikt bestaande gebruiksvoorwerpen om ook een ruimtelijke netwerkstructuur op te bouwen. In zijn werken "installation Piece for the venice biennale" 2008 en "Through" 2007-2008 speelt hij ook met orde/chaos in de ruimte telkens gebruik makend van stoelen, tafels, balken uit tempels van de Qing dynasty. Ook het vogelnest speelt met die begrippen orde/chaos op architecturaal en ruimtelijk niveau.

Wat betekende ruimtelijke structuur ala Gego in '76 in Venezuala tegenover de orde/chaos van Ai Weiwei in 2003?

No comments:

Post a Comment