12.1.10

Thematiek: geheugen en recyclage

*Uit de tekst van Lieve:

...Niet alleen hergebruikt Ai Weiwei eeuwenoude objecten en materialen om er een hedendaagse interpretatie (remake/readymade) van te maken, in zijn vormentaal refereert hij voortdurend aan het Chinese cultuurvocabularium maar dan vanuit een hedendaags standpunt...


- Welke referenties kunnen wij aanduiden? Kunnen wij dit in kaart brengen?
- Bestaat er een duidelijk verband tussen de gekozen 'objecten en materialen'? In welke zin onderscheidt Ai Weiwei zich met deze keuze van andere kunstenaars die aan een herkenbaar cultuurvocabularium refereren?
- Zijn er in onze cultuur (Westerse of Groot Nederlandse) gelijkaardige en typerende voorbeelden te vinden? Ik denk aan de glasramen (Over The Edges, 2000) of de 'Torre' (Venetië 2009) van Wim Delvoye.


mogelijke piste:
- zoals de 'faux jumeaux' van Michel François in SMAK, verschillen en overeenkomsten in kaart brengen (beeldenbank+info).
- in functie van ons beeldend werk, zelf op zoek gaan naar 'ons partimonium'.

No comments:

Post a Comment